Tata bojs s Ahn Triem slízli smetanu

Hana-Slivova

V komorní podobě a s vynikajícími hráčkami na klavír, cello a housle, sestrami Ahnovými, představila veselá pražská skupina Tata bojs novou desku. Pojmenovala ji smetana s malým "s". Proč? Protože ji kapela právě slízla.

„My jsme Tata Bojs z Hanspaulky a tohle je Ahn Trio z Manhattanu,“ představil baskytarista pražské skupiny Mardoša své hosty na pódiu pražského Švandova divadla. S korejskými rodačkami a uznávanými muzikantkami, které mimochodem časopis People zařadil mezi nejkrásnějších padesát lidí světa – sestrami Ahnovými – se pražská trojka sešla poprvé před třemi lety. Dívkám se tehdy zalíbily „tatabojsí“ nahrávky do takové míry, že se s pražskými muzikanty pustily do společného projektu: desky smetana. Ta zahrnuje akustické verze největších hitů kapely oblečených do klasických aranží, které pro soubor připravil bývalý kytarista Tata bojs Marek Doubrava.

Jako doma, mezi lampami
Komorním a propracovaným verzím hitů kapely tak odpovídalo i minimalistické pojetí pódia. Tata bojs svůj temperament tentokrát usadili na židle mezi domácké stojací lampy, elektrické nástroje vyměnili za akustické a černé košile doplnili růžovými kravatami. Skvěle tak kontrastovali s bíle oděnými dívkami z Ahn Tria. 

V úvodní C.V.A.N nahradily chybějící hlas zpěvačky Kláry Nemravové křehké, a přitom důrazné smyčce cellistky Marie a houslistky Angelly. Atmosféru navíc podbarvovala úsporná kytara Vladimíra Bára. V následující Toreadorské otázce aranžér Doubrava vtipně využil motivů Smetanovy Mé vlasti, které si kapela podle svých slov „půjčuje už léta“, a smyčce tak písničku velmi dobře vygradovaly. V Tanečnici, jejíž refrén v originále působí spíše jako slepé místo skladby, vykouzlilo Ahn trio spolu s Tata bojs zábavnou iluzi vln. Vesmírné dodaly slečny Ahnovy doslova kosmický rozměr, v Lasičkách zase dovedly předáváním sól původně křehkou písničku do dramatického závěru. Skladby Informační a Elišce zahráli Tata bojs – s veselým odkazem na akustické koncertní vložky velkých světových skupin ve vyprodaných sportovních halách – jen vsedě na polštářích na samém okraji pódia.

Zpěvák a bubeník Milan Cais udržoval rytmus pouze bubnováním do kolen, chvíli poté se zase netradičně objevil vestoje za mikrofonem jako frontman.V radiové hitovce Pěšáci si refrén „není malých rock´n´rollí“ energicky a s pečlivě hravou výslovností zazpívaly i samy členky Ahn Tria. V polovině koncertu došlo i na samotný křest desky smetana. Kmotrou se stala klavíristka Lucia Ahn poté, co cédéčko ponořila do fontány. Jak jinak než se smetanou.

Nové aranže, jiná úroveň
Spolupráce s Ahn triem představila Tata bojs logicky ve zcela jiném, křehčím a místy až fascinujícím světle.
Akustické verze skladeb sice nemilosrdně odhalily několik instrumentálních nedostatků pražských muzikantů, onen nedělní večer na tom ale ani trochu nezáleželo. Doubravovy originální, pečlivé a místy velmi vtipné aranže v kombinaci s energickou a zároveň citlivou interpretací Ahn Triem totiž posunuly původní verze skladeb na úplně jinou úroveň. Ocenili to i diváci, kteří Tata bojs s Ahn Triem vytleskali vestoje.

Tata bojs a Ahn trio
Křest desky „smetana“
1 – 2. listopadu 2008, Praha, Švandovo divadlo

Témata: