Rozhovor s Tomášem Vorlem: Proč dává do kin znovu Kamenný most
Režisér Tomáš Vorel znovu do kin pouští svůj snímek z roku 1996 Kamenný most. Proč?
Co vás vedlo k tomu předělat film Kamenný most?
Distribuce filmu proběhla v roce 1986 a příliš se nezdařila. Příběh filmu byl asi příliš nesrozumitelný, těžký a depresivní, diváci ani kritici nechápali, o čem to vlastně je. To nás dovedlo k rozhodnutí, že vytvoříme novou, srozumitelnější a svižnější verzi Kamenného mostu. Za podpory Nadace České bijáky, Studia FAMU a UPP jsme naskenovali starý negativ a ve studiu Vorel Film jsme digitálně remastrovali. Po dvaceti letech tak vznikla nová – režisérská verze tohoto filmu.
Kolik času jste nové verzi věnoval?
Byla to celoroční práce třech studií a čtrnácti lidí.
Jaká byla reakce Tomáše Hanáka, když jste ho oslovil, aby namluvil vnitřní hlas?
Hanák tuto výzvu s radostí přijal. Vždyť je to jeho životní role. Postava Tomáše je vlastně napůl Hanák napůl Vorel. Měli jsme podobné osudy s ženami a alkoholem a tvorbou. Hanák v Kamenném mostu ukázal, že není pouze sklepácký vtipálek a ironik, ale že umí hrát i vážné věci.
Jak se změnila délka filmu oproti původní verzi?
Film je tak o deset minut kratší. Scény jsou protkané vnitřním dialogem Hanáka. Obraz je vyčištěný, triky jsou nově provedené, původní stereo zvuk jsme roztáhli do 5.1.
Jaký máte vy osobně po letech vztah ke Kamennému mostu?
Je to můj nejniternější, nejopravdovější, nejmagičtější film. Mám ho nejraději. Už proto, že ho kritika nepřijala a diváci nechodili. Třeba se to nyní, po dvaceti letech, změní…
Mohou se vaši fanoušci těšit ještě na nějaké úpravy vašich dalších filmů?
Ještě bychom chtěli zdigitalizovat a obnovit filmy Kouř a Pražská pětka. Ale ty zůstanou v původní verzi, na nich není třeba nic měnit.