O Michaelu Jacksonovi a jeho „takhle by to neudělal“ desce
Jak by zněla, kdyby žil a byl plný síly? Nechal by na ní exhibovat rappera 50 Centa? Nazpíval by každou písničku do dokonalého tvaru, jak píše v bookletu, anebo by si nechal hlas automaticky doladit? První ze série posmrtných desek Michael Jacksona vzbudila řadu veskrze negativních ohlasů, will.i.am z Black Eyed Peas ji dokonce označil za neuctivou. Proč by ale moderní R´n´B nemohlo znít právě takhle? Protože by to Michael Jackson takhle nenatočil?
Poslední album Invincible vyšlo Michaelu Jacksonovi v roce 2001. Další materiál měl rozpracovaný, ovšem selhání srdce před rokem a půl mu všechny další plány zmařilo. Posmrtná deska Michael, složená z písniček, které rozdělal, ale nestihl dokončit, vyšla jen pár dní před svátky a jako všechno, co je s králem popu spojené, jistě vydělá dost peněz. I přesto, že producent Teddy Riley přiznal, že Jacksonův hlas musel na desce dolaďovat, protože byl pod tónem.
I přesto, že řada lidí zpochybňuje autenticitu celého projektu.
I přesto, že někteří tvrdí, že takhle by to Michael ven nikdy nevypustil.
Velkolepé aranže (a nic z toho)
Spory vyvolal už úvodní singl Hold My Hand, který Jackson nazpíval s Akonem. Když si odmyslíme veškerý rozruch (M. J. si prý před smrtí přál, aby právě tahle skladba desku otevírala, na což Akon dost možná žehral), slyšíme skladbu, která Jacksona představuje v ne úplně typickém árenbíčkovém světle; není to ale špatné.
Typicky jacksonovskou, lehce patetickou náladu se v písničce i klipu podařilo udržet docela dobře, sedí k ní i velkolepá produkce a Akonův zastřený hlas. Škoda jen sobeckého intra; aby bylo všem jasné, o co tady běží, ohlásí hostující zpěvák dvojici „Akon and M.J.“
Ve velkolepém stylu je ostatně zprodukovaná celá deska. Můžeme se jenom dohadovat, jak by se svými nápady zacházel samotný Jackson. Takové Hollywood Tonight ( a písničku zcela zbytečně naředí na neuposlochatelnou délku.
Kdyby to nebyla jeho deska…
Bylo by zajímavé slyšet, jak by Jackson naložil s Behind the Mask, která si i přes zajímavou basovou figuru říká o daleko pevnější doprovod, saxofonové soft sólo a potlesk z pozadí dělá z písničky zbytečně varietní kousek. Kýčovitě působí i Keep Your Head Up, v níž kromě Jacksonova hlasu nezaujme vlastně vůbec nic.
Naopak se sympatickým zábleskem starých časů přichází I Like the Way You Love Me. Jackson na začátku beatboxem naznačuje, jak by měla znít rytmika, a až na otravný nesamplovaný vokál na konci skladby tu Jacksonovo vyprávění, chvílemi příjemně podobné duetu The Girl Is Mine s Paulem McCartneym, nic nepřehluší.
V kontextu současné pop R´n´B scény vyslali Jacksonovi dědicové spolu s vydavatelstvím Sony Music určitě to lepší. Smutné ovšem je, že v kontextu Michaela Jacksona je na albu nejlepší právě jeho – byť doupravený – hlas. Ne že by se Jacksonovi spolupracovníci místy netrefili. Jisté ale je, že sám Jackson byl na svých nejlepších deskách daleko úspornější a jasnější. A taky daleko víc vzrušující.
Michael Jackson – Michael
Vydavatelství: Sony Music
Celkový čas: 41:33
Hold My Hand (fest. Akon), Hollywood Tonight, Keep Your Head Up, (I Like) The Way You Love Me, Monster (feat. 50 Cent), Best Of Joy, Breaking News, (I Can’t Make It) Another Day (feat. Lenny Kravitz), Behind The Mask, Much Too Soon