Ležatá osmička je jedna z nejlepších desek Tata Bojs
Tata Bojs točí dva typy desek – dobré a skvělé. Předchozí album Kluci kde ste? z roku 2007 řadím spíš k těm prvním. Čtyři roky čekání na novinkovou Ležatou osmičku se ale bohatě vyplatily, pestré elektronické a přitom písničkové album patří k tomu nejlepšímu, co tahle parta z Hanspaulky kdy nahrála.
Zapřiísáhlí trendaři mohou Ležatou osmičku snadno odsoudit. Po prvním poslechu se totiž leckomu může zdát, že všechno už Tata Bojs použili (vyčerpali?) na deskách předchozích; francouzštinu, samply Františka Filipovského, hravou, trochu praštěnou a trochu dětinskou poetiku textů. Jenže Tata Bojs ze (sebe)opakování dělají v trojici písní Progresivní (Intro), Progresivní (Outro) a Opakování leitmotiv celé desky – “nebudeme se opakovat” zní v té první a v druhé, “moje jediný přání je opakování” ve třetí skladbě. Ty si, posluchači, přeber, jak to kapela vlastně myslí.
Tata Bojs – Opakování
Programové přihlášení se k předchozí tvorbě samozřejmě není žádné hrdinství. Jenže Tata Bojs se také posouvají dál.
Taková Papírovka a Opakování nezapřou inspiraci u francouzských (jakých taky jiných) Justice a jsou to jedny z nejtanečnějších kousků v repertoáru kapely.
Francouzsko-český milostný duet Milana Caise se Zuzanou Šmídovou zní, jako kdyby Serge Gainsbourg používal osmibitové zvuky, skvěle jsou vybraní i další hosté: Vladimir 518 odrapuje značnou část Světové a Clarinet Factory obstarají doprovod k Písmenkové. Žádný tón ale nezní zbytečně, produkce Caise je pečlivá a nepřeplácaná.
Tata Bojs – 2031
http://www.youtube.com/watch?v=jQI85sqOdcw
Zejména pro trendaře, kteří zapomínají, že základními stavebními kameny dobré popové písničky nejsou správné samply v aranži, ale silná melodie a zajímavý text, je třeba zdůraznit, že všechny zmíněné klady by byly zbytečné, kdyby neobalovaly dobré písničky. A silných písniček je na Ležaté osmičce přehršel.
Tata bojs – Hořká čokoláda
http://www.youtube.com/watch?v=SpJRdHm9c8Y
Někdo si oblíbí úvodní singl Opakování, další zase rozjetou Hořkou čokoládu, jiný klidnou Filmařskou, občerstvenou smyčci z filmu Psycho.
Já si svoje favority našel uprostřed desky. Kytarový nářez 2031 se zastřeným a zefektovaným Caisovým zpěvem (náladou trochu připomíná Skovku z předchozí desky) vypráví klasicky neodolatelnými verši o době, kdy nám všem budou vládnou fašisti vizážisti.
Kontrapunkt k téhle skladbě je následující temná Světová s hostujícím Vladimirem 518 o (pochopitelně nešťastných) vztazích mladých dívek a starších mužů. Nejsilnější skladba na desce je silou výpovědi srovnatelná s dávným duetem Vladimira 518 a Kateřiny Winterové Du dolu.
Tata Bojs prostě nikdy netočí špatné desky. I na Ležaté osmičce to dokázali měrou vrchovatou.
Tata Bojs – Ležatá osmička
Skladby: Progresivní (intro), Papírovka, Opakování, Usínací, 2031, Světová, Filmařská, Ztraceni v překladu, Písmenková, Hořká čokoláda, Homo demo, Progresivní (outro)
Celková délka: 43:21
Vydavatelství: Supraphon