Lana Del Rey: Mrkací panenka kolébala Prahu
Dívka z YouTube, americká zpěvačka Lana Del Rey, konečně představila svůj hluboký hlas a pohled také českému publiku. Naplněnou pražskou Archu si v rámci festivalu Electronic Beats omotala kolem prstu, nepředvedla ale nic, na co by se mělo vzpomínat ještě příští rok.
Když pořadatelé mezinárodního festivalu Electronic Beats letos v zimě oznámili, že do Prahy na jaře přivezou americkou zpěvačku Lanu Del Rey, lístky z předprodeje zmizely během tří hodin. A v sobotu 13. dubna se bláznivý sen stovek dívek s věnečkem na hlavě a hochů v úzkých kalhotách stal skutečností: přesně v avizovaných čtvrt na dvanáct se na pódiu objevila panenka v modrofialových šatech.
Poslechněte si Lanu Del Rey v YouRadiu
Fenoménu jménem Lizzy Grant alias Lana Del Rey se podařilo ovládnout popovou scénu po vydání desky Born To Die (recenze) na začátku roku 2012. Tehdy se o ní mluvilo jako o dokonalém popkulturním produktu; novináře zajímala víc její dokonalá stylizace do retro bohyně ve stylu gangsterky zkombinované s Nancy Sinatrovou a práce s americkými symboly, diskutovalo se o tom, zda její rty jsou opravdu její a kam by to tahle dlouhovlasá dívka dotáhla, kdyby za sebou neměla bohatého otce. A pak tu byly klipy, retro dokumenty natočené instagramovým stylem, provokativně nevzrušivé jako její hluboký hlas.
Ti samí uživatelé, kteří osídlili YouTube a studovali odkazy v první vlaštovce Video Games, si ale přes několik kliků mohli najít další videa, na nichž je jasně vidět, že Lana Del Rey mívá problémy s vystupováním i s intonací; nejedna televizní show, v níž byla hostem, skončila v tomhle směru průšvihem. Také proto visel nad „uměleckým“ výsledkem pražského koncertu otazník.
Faktem je, že s intonací neměla Lana Del Rey v pražské Arše nejmenší problém. Ačkoliv už od druhé písničky Body Electric bylo jasné, že její melancholické pohupování se na několika tónech nenabídne v podstatě o moc víc než by nabídla leckterá barová zpěvačka, fanouškům to stačilo. Se svou mrkací panenkou odzpívali všech třináct skladeb, během Summertime Sadness si s ní dokonce mohli plácnout a někteří vyvolení dostali polibek.
Nikoliv nafoukaná holka z plakátu, ale milá kámoška od vedle, tak Lana Del Rey v Arše působila. Do Prahy nepřijela dekadentní tygrová víla z videa Born To Die ani rozcuchaná kuřačka z klipu Ride, velkolepý filmový aspekt její práce zůstal zkrátka "doma" na YouTube. A Lana se svou kapelou stála na pódiu sama za sebe. Chvílemi – například ve Video Games – se jí dařilo rozbourat monotónní val jemnou improvizací, jak by to jednou mohlo na jejích koncertech vypadat, to ukázala poslední dynamická National Anthem; obraz statické a místy trochu rozpačitě recitující krásky Lany Del Rey začal být rázem zajímavější.
Ačkoliv předskakující temně elektropopová zpěvačka Karin Park i po Laně Del Rey vystoupivší elektoindierockové duo Roosevelt ukázali, že energii si pro včerejší večer ukradli spíš oni, Lana z večera vyšla s vavřínovým věncem na krku. Roli uhrančivé ženy za mikrofonem odehrála bez problémů a snad i díky relativně intimnímu prostoru se jí podařilo navodit atmosféru „rodinného“ zpívání, během kterého nebyl čas na spekulování, jestli do Prahy přijela vysněná femme fatale, anebo její reálný (a o dost obyčejnější) předobraz.
Přesto se po pražském koncertě zdá, že to zajímavější z Lany Del Rey – totiž iluze jiné, lepší doby – stále nabízí spíš internet anebo její dobře nadávkovaná deska Born To Die:The Paradise Edition.
Lana Del Rey – Electronic Beats
Další vystupující: Karin Park, Roosevelt
Praha, Divadlo Archa, 13. dubna 2013
Seznam skladeb Lany Del Rey:
Cola, Body Electric, Gods and Monsters, Blue Jeans, Born To Die, Carmen, Million Dollar Man, Blue Velvet, Ride, American, Summertime Sadness, Video Games, National Anthem