Editors si víc než sebe váží slavnějších skupin
Na poslední, čtyři roky staré desce In This Light And On This Evening vyměnili birminghamští Editors kytary za elektroniku a nahrávku věnovali Londýnu. Pak přišla nelehká doba, která vyústila v odchod kytaristy a také v novinku The Weight Of Your Love. Editors by se na ní rádi přiblížili U2 nebo R.E.M., jenomže v jejich případě je to spíš ke škodě než k užitku.
Milionkrát omílané klišé o skomírání žánru britské kytarové hudby, která si svou novodobou vlnu zažila v polovině minulého desetiletí, často doplňuje stejně prázdná fráze o nutnosti úspěchu druhého alba. Po třetí desce už je to ale většinou jasné; interpret si buď vydobyl statut velké skupiny, nebo je většině ukradený a cestu do učebnic populární hudby má beztak uzavřenou. Kam ale s Editors?
S rostoucí popularitou získanou druhou nahrávkou s názvem An End Has A Start, který částečně vystihl příklon k radiovému zvuku, si vrátka opět přivřeli temnou desku In This Light And On This Evening, na níž kytaru nahradila elektronika a syntezátory. Cesta k fanouškům se sice kapele zkomplikovala, živě si ale novinky s osvědčenými kusy nakonec sedly více než dobře, jak ostatně skupina dokázala i na dvou českých návštěvách.
Poslechněte si novou desku Editors v Youradiu
Ostrovní kapely to však mají až na pár výjimek s dobytím světa těžší. Na rozdíl od Američanů The Killers, kteří debutovali s ročním předstihem, se více než k vedení vlastního stadiónového turné dostanou do role předskokana. Ale co, alespoň si jdou vlastní cestou.
Před nahráváním aktuální desky The Weight Of Your Love se Editors dostali do nepříjemné situace, odešel od nich totiž, byť "přátelsky", kytarista Chris Urbanowicz. Frontman Tom Smith se tedy nakonec pustil do práce s novými spoluhráči a producentem Kings Of Leon. Toto setkání mělo přinést zvuk odkazující právě k americkému rocku: „Dlouho jsem mluvil o své lásce k americkým skupinám jako R.E.M. a Arcade Fire a to je zvuk, jakým se ubírají naše nové písně. Jsou přímočařejší než naše poslední album,“ řekl na konci loňského roku v rozhovoru pro Daily Star.
Po posunu k introvertnímu přístupu s uhrančivou vizí mlžného Londýna, kterému Editors věnovali předešlou desku, se nástroje vrátily k původnímu účelu a nové skladby jsou zase jednodušší. Nejlepší ilustrací je první singl A Ton Of Love, který (nejen vyvolávaným Desire) připomíná nejprovařenější U2. Na Arcade Fire je už ale novinka Editors málo epická a odvážná, více se blíží masovým hitům druhých citovaných R.E.M. Skladby ctí schémata poctivých pop rockových majstrštyků, honosnost podtrhují smyčci (Nothing) či znásobením hlasu v popěvcích a refrénech (Bird Of Prey). Dokonalá kombinace pro stotisícová vystoupení.
Je to spíš pocta než vlastní směr, a tím si Editors ve výsledku sami pod sebou podřezávají větev. Ve stádiu, v němž se nacházejí, se dá rapidní vzestup jejich popularity těžko očekávat; nezájem dokazuje přístup zámořských médií, která doposud The Weight Of Your Love věnovala jen pramalou pozornost. Ostatně příliš se o ní nemluvilo ani na starém kontinentu.
Nejoriginálnějšími momenty tak na desce zůstávají pomalejší skladbyWhat Is This Thing Called Love se Smithovým dojemným falzetem nebo závěrečná Bird Of Prey, která vykrádá nejméně a naopak prodává to nejlepší z birminghamské party. Zbytek je sbírkou povedených písní o lásce, ze všeho však čouhají příliš okatě citované zdroje: kromě R.E.M. i Joy Division (Formaldehyde) či Coldplay z dob Parachutes (The Phone Book). Jenomže lásku by měli Editors najít nejdřív sami k sobě.
Editors – The Weight Of Your Love
Vydavatelství: PIAS
Seznam skladeb: The Weight, Sugar, A Ton of Love, What Is This Thing Called Love, Honesty, Nothing, Formaldehyde, Hyena, Two Hearted Spider, The Phone Book, Bird of Prey