Nejhorší deska ro(c)ku? Pozérské Znovuzrození zlobivého Lil Wayna
Už v polovině února můžeme s klidem říci, že nejhorší desku letošního roku a dozajista i rocku máme za sebou. Raper Lil Wayne se pokusil ukočírovat otěže rockového oře, jenže je neudržel a plácl sebou přímo doprostřed „koblihy“. Něco tady tudíž trošku zapáchá; buď to Lil nemyslí vážně a jako fór to bereme, nebo jeho novince Rebirth posíláme jednoznačné never more.
Utopie je jedna věc, realita druhá. Lil Wayne už dávno avizoval odbočku do hudební vesnice jménem Rock. Bigbítové legendy ale po poslechu alba Rebirth musí rotovat ve svých hrobech hrůzou. Jeden z nejrychleji prodávajících se raperů historie (alba Tha Carter III se prodalo přes milion kopií jen za první týden) si pro moment znovuzrození nevybral nejlepší kombinaci hudebních stylů; jakmile začne do veskrze slušných skladeb "procítěně" kníkat, posílá veškerý materiál do kytek.
Eminem zachráncem? Bohužel ne
Lil Wayne ale nebyl na svou novou desku sám. V poprockové Knockout si střihla vokál americká raperka
. Nevědomky tak potvrdil dobře známou věc – bez dobrého protagonisty se promění ve špatný i jinak docela slušný materiál. V půlminutě, která je tu Eminemovi věnována, zvedá raper kredit skladby hodně vysoko a samotný Lil Wayne vedle něj zní jako velkohubý pozér bez špetky umu.
Koukněte na klip k Prom Queen
Snad nejvíc ale Lil zmršil hned první singl, skladbu Prom Queen. Ta začíná jako velice slibný track od Nickelback, intro se však ještě před slokou transformuje do podivné rockhopové melodie, kde veškeré rockové elementy působí nepatřičně.
Ještě víc nepatřičný je ale Waynův projev, který byste jako zpěv označili jen s hodně přivřenýma očima. Ve slokách „zpěvorapuje“ a v refrénu zase podivně – jako by naštvaně – vykřikuje „prom queen“.
Ani v dalších skladbách na tom ale není Lil lépe. Stejný pěvecký kiks opakuje znovu a znovu až do omrzení, abychom záhy pochopili, že kompromis mezi zpěvem a rapem je ještě to lepší řešení. O pěvecký výkon se totiž pokouší v punkrockové The Price Is Wrong, snaha o intonaci ale dopadá jako prapodivný chrchlavý skřek.
Když si přestane hrát na rockera, točí obstojnou muziku
Ve chvílích, kdy se Wayne vrací zpátky do hiphopových vln, se z desky stává obstojný materiál. V povedené Da Da Da (
) Lilovi vyčítáme jen pokročilou obsesi elekronickými deformacemi hlasu, zato chytlavá, skoro až taneční skladba Get a Life by se rozhodně neztratila na skavečírku nebo diskotéce. Jenže osmdesátkový sound v hiphoperské On Fire znovu zvedá tabuli s obřím otazníkem. Proč Wayne míchá dohromady rock s hiphopem a nedrží se raději jen toho, co mu jde nejlépe?
Koukněte na klip ke Get a Life
http://www.youtube.com/watch?v=M7EOYnpCAi0
Čert ví, co tímhle albem chtěl Lil Wayne říci. Záměrně přerušil úspěšnou sérii tří alb s názvem Tha Carter inspirovanou jeho vlastním jménem (Dwayne Michael Carter), aby natočil hluboce podprůměrné album. Vydání desky se navíc dlouho odkládalo a do poslední chvíle nebylo jasné, kdy vůbec vyjde. Možná to byl promyšlený tah, Lil Wayne totiž prvního března nastupuje do vězení, aby si odpykal roční trest za nelegální držení zbraně.
Doufejme, že než se dostane ven, všichni na hrůzu jménem Rebirth zapomenou. Zadek mu tak snad nenakopou ani rapeři, ani rockeři. Za prznění obou hudebních žánrů by na takovou pomstu měli určitě nárok.
Wayne – Rebirth
Vydavatelství: Universal Music
Celkový čas: 46:43
Seznam skladeb: American Star, Prom Queen, Ground Zero, Da Da Da, Paradise, Get a Life, On Fire, Drop the World, Runnin, One Way Trip, Knockout, The Price Is Wrong