14 faktů o občerstvení, které vám číšník nikdy neřekne
Máte v úmyslu jít po práci do své oblíbené restaurace na večeři? Nebo zaskočit na oběd, kde jste ještě nebyli a nabídka vypadá lákavě? Věnujte chvilku následujícím informacím, mohou vám být neskonale užitečné.
- Neptejte se číšníka, zda je jídlo vynikající. Samozřejmě, že je vynikající! A co ještě čekáte, že vám řekne? (ve výjimečných případech přizná, že jedno z jídel je tzv. ležák)
- Nenechte si jen tak poradit. V 9 případech z 10 to znamená, že obsluhující má bonusy za doporučení vybraných (drahých) jídel, jako jsou tenderloin steaky nebo humr, co plave a pak už plave ve vašem žaludku.
- Zelenina do salátu je mnohdy trvalka. Stěží je dnešní. Spíše je více pravděpodobné, že na vás čekala v ledničce a nakonec se dočkala. V oblíbeném caprese je pak místo také na neuplacírované kuřecí. Tak bacha.
- Nabídka dne je zrádná. Může to být východisko pro všechny neprodané produkty, jejichž doba spotřeby je mírně řečeno diskutabilní. Stačí je nazvat bio z farmy a už je po nich v poledne sháňka. Nedejte se obalamutit a ptejte se do detailu, z jakého trhu a ze kdy že to bio je.
- Alkoholické koktejly výborně zamaskují nedostatek alkoholu. Sklenice plná ledu a levný likér místo značkového. (pančování snad už raději ne) Řekne vám to každý protřelý barman. A jestli si toho nevšimnete hned, tak u pátého už na tuty ne.
- Pokud jste nuceni čekat příliš dlouho na objednávku, tak na vás číšník zapomněl. Další možností je, že kuchaři jsou amatéři a nestíhají. Dílů Ano, šéfe! bylo prostě málo.
- Brambory jsou brambory. Pokud nejsou zelené, tak mají být chutné. Úpravy jako allemande, allumettes, madeleine nebo daničev neospravedlňují vysokou cenu. To samé platí s domácími hranolkami. (někteří restauratéři prostě zkoušejí, co vydržíme)
- Nespoléhejte se příliš na hodnoty kalorií jídel, pokud jsou uvedeny v nabídce. Kuchaři jsou často příliš líní na to spočítat to přesně. Vyplatí se intuice a zdravý selský rozum.
- Buďte přátelští k obsluze – má ve svých rukou osud vašeho žaludku. Viděli jste filmy, kde se plive do jídla. Také jste možná slyšeli o pravidle 5 sekund. (jídlo, co spadne na pět sekund na zem, ještě nemá baktérie = lež) Nespěchejte s nadávkami – pokud máte v plánu navštívit toto místo v budoucnu. Obsluha za to většinou stejně nemůže.
- Národní kuchyni ne vždy připravuje Japonec, Ital, Armén, nebo Číňan. Je dobré to mít v patrnosti a nebýt překvapen sushi, které do něj má daleko.
- Nechat spropitné ve výši 10% z celkové útraty je u nás normální. Pamatujte, že personál je na spropitném závislý, takže pokud si ho zaslouží, má ho prostě mít. Jinak to není fér.
- Nespoléhejte se na důvěrnost. Jakkoliv dobře vycvičený číšník si citlivou informaci nenechá jen pro sebe. Není hluchoněmý, i když to tak může vypadat.
- Někdy číšníci jedí jídlo, co vám nesou. Je to tak. Mají sem tam hlad. Tak o tom moc nepřemýšlejte. Anebo si dávejte fastfood, který vidíte připravovat od A až do Z. To se ovšem nedá praktikovat pořád.
- Nové je dobré. Tip na závěr je navštěvovat nedávno otevřená místa. Obecně platí, že se tam snaží přivábit nové loajální zákazníky a proto je servis udržován v nadstandartní kvalitě. Udržet se ho v čase se daří jen těm nejlepším. Naštěstí se neustále objevují nové a nové podniky.