14 faktů o občerstvení, které vám číšník nikdy neřekne

Redakce

Máte v úmyslu jít po práci do své oblíbené restaurace na večeři? Nebo zaskočit na oběd, kde jste ještě nebyli a nabídka vypadá lákavě? Věnujte chvilku následujícím informacím, mohou vám být neskonale užitečné.

  1. Neptejte se číšníka, zda je jídlo vynikající. Samozřejmě, že je vynikající! A co ještě čekáte, že vám řekne? (ve výjimečných případech přizná, že jedno z jídel je tzv. ležák)
  2. Nenechte si jen tak poradit. V 9 případech z 10 to znamená, že obsluhující má bonusy za doporučení vybraných (drahých) jídel, jako jsou tenderloin steaky nebo humr, co plave a pak už plave ve vašem žaludku.
  3. Zelenina do salátu je mnohdy trvalka. Stěží je dnešní. Spíše je více pravděpodobné, že na vás čekala v ledničce a nakonec se dočkala. V oblíbeném caprese je pak místo také na neuplacírované kuřecí. Tak bacha.
  4. Nabídka dne je zrádná. Může to být východisko pro všechny neprodané produkty, jejichž doba spotřeby je mírně řečeno diskutabilní. Stačí je nazvat bio z farmy a už je po nich v poledne sháňka. Nedejte se obalamutit a ptejte se do detailu, z jakého trhu a ze kdy že to bio je.
  5. Alkoholické koktejly výborně zamaskují nedostatek alkoholu. Sklenice plná ledu a levný likér místo značkového. (pančování snad už raději ne) Řekne vám to každý protřelý barman. A jestli si toho nevšimnete hned, tak u pátého už na tuty ne.
  6. Pokud jste nuceni čekat příliš dlouho na objednávku, tak na vás číšník zapomněl. Další možností je, že kuchaři jsou amatéři a nestíhají. Dílů Ano, šéfe! bylo prostě málo.
  7. Brambory jsou brambory. Pokud nejsou zelené, tak mají být chutné. Úpravy jako allemande, allumettes, madeleine nebo daničev neospravedlňují vysokou cenu. To samé platí s domácími hranolkami. (někteří restauratéři prostě zkoušejí, co vydržíme)
  8. Nespoléhejte se příliš na hodnoty kalorií jídel, pokud jsou uvedeny v nabídce. Kuchaři jsou často příliš líní na to spočítat to přesně. Vyplatí se intuice a zdravý selský rozum.
  9. Buďte přátelští k obsluze – má ve svých rukou osud vašeho žaludku. Viděli jste filmy, kde se plive do jídla. Také jste možná slyšeli o pravidle 5 sekund. (jídlo, co spadne na pět sekund na zem, ještě nemá baktérie = lež) Nespěchejte s nadávkami – pokud máte v plánu navštívit toto místo v budoucnu. Obsluha za to většinou stejně nemůže.
  10. Národní kuchyni ne vždy připravuje Japonec, Ital, Armén, nebo Číňan. Je dobré to mít v patrnosti a nebýt překvapen sushi, které do něj má daleko.
  11. Nechat spropitné ve výši 10% z celkové útraty je u nás normální. Pamatujte, že personál je na spropitném závislý, takže pokud si ho zaslouží, má ho prostě mít. Jinak to není fér.
  12. Nespoléhejte se na důvěrnost. Jakkoliv dobře vycvičený číšník si citlivou informaci nenechá jen pro sebe. Není hluchoněmý, i když to tak může vypadat.
  13. Někdy číšníci jedí jídlo, co vám nesou. Je to tak. Mají sem tam hlad. Tak o tom moc nepřemýšlejte. Anebo si dávejte fastfood, který vidíte připravovat od A až do Z. To se ovšem nedá praktikovat pořád.
  14. Nové je dobré. Tip na závěr je navštěvovat nedávno otevřená místa. Obecně platí, že se tam snaží přivábit nové loajální zákazníky a proto je servis udržován v nadstandartní kvalitě. Udržet se ho v čase se daří jen těm nejlepším. Naštěstí se neustále objevují nové a nové podniky.

Fotky, které (ne)chcete vidět: Jídlo v dobytčáku vs. v první třídě aneb cesta letadlem 2x jinak

10 příznaků, že jídlo a láska prochází žaludkem (odpozorováno u vedlejšího stolu)